Науково-дослідна робота кафедри управління
Наукові дослідження на кафедрі управління здійснюються відповідно до науково-дослідної теми «Розвиток людського капіталу Київської агломерації» (реєстраційний номер 0122U200500, термін виконання: 2022-2027 н.р., керівник – Марухленко Оксана В’ячеславівна, доктор наук з державного управління, завідувач кафедри управління).
Робоче визначення: “Людський капітал – це знання, навички та здоров’я, в які люди інвестують і накопичують протягом свого життя, що дає їм змогу реалізувати свій потенціал як продуктивних членів суспільства. Інвестування в людей через харчування, охорону здоров’я, якісну освіту, роботу та формування навичок допомагають розвивати людський капітал, а це є ключем до припинення бідності та створення більш інклюзивних суспільств” (Світовий Банк).
Об’єкт дослідження: людський капітал міської агломерації.
Предмет дослідження: сукупність теоретичних і прикладних проблем управління розвитком людського капіталу Київської агломерації.
Мета дослідження: розроблення теоретичних і практико-управлінських рекомендацій щодо збереження та активізації розвитку людського капіталу Київської агломерації.
Етапи розробки науково-дослідної теми:
Етап дослідження І. Людський капітал Київської агломерації: сутність, джерела та чинники формування
Заплановано в межах першого етапу дослідження:
1.1. визначення методологічних засад дослідження людського капіталу міської агломерації;
1.2. виявлення соціально-економічних детермінант розвитку людського капіталу міської агломерації в контексті ЦСР;
1.3. обґрунтування організаційно-економічного механізму інвестування у людський капітал міської агломерації.
Етап дослідження ІІ. Кількісна та якісна оцінка стану розвитку людського капіталу Київської агломерації
Заплановано в межах другого етапу дослідження:
2.1. обґрунтування інституційних та територіальних меж і характеристик Київської агломерації;
2.2. аналіз стану та розвитку людського капіталу Київської агломерації;
2.3. діагностика відповідності людського капіталу імперативам смарт-спеціалізації Київської агломерації;
2.4. окреслення перспектив взаємодії ринків праці та освіти в контексті розвитку людського капіталу Київської агломерації.
Етап дослідження ІІІ. Механізми активізації розвитку людського капіталу Київської агломерації
Заплановано в межах третього етапу дослідження:
3.1. визначення стратегічних напрямів розвитку людського капіталу Київської агломерації;
3.2. розроблення шляхів взаємодії суб'єктів міської агломерації для потреб розвитку людського капіталу;
3.3. обґрунтування напрямів реалізації людського капіталу в освітньо-науковому комплексі з урахуванням вимог неперервної освіти;
3.4. визначення способів реагування на новітні виклики розвитку людського капіталу міської агломерації.
Звіти
РОЗВИТОК ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ КИЇВСЬКОЇ АГЛОМЕРАЦІЇ (реєстраційний номер 0122U200500) (липень 2022-червень 2023)
Завершена науково-дослідна тема
Науково-дослідна тема «Удосконалення механізмів управління в економічній та соціальній сферах міста Києва» (реєстраційний номер 0116U003994, термін виконання: 2016-2021 н.р., керівник – доктор економічних наук, доцент Ільїч Людмила Миколаївна).
Актуальність теми
Реформування соціально-економічної сфери країни, становлення демократичної, соціальної, правової держави, вимагають підготовки нового покоління аналітиків, економістів, консультантів, експертів, викладачів, менеджерів і працівників системи управління.
Основною метою управління соціально-економічною сферою країни є забезпечення належних умов для сталого економічного розвитку і, на цій основі - створення орієнтирів ефективної політики, що вирішує основні завдання забезпечення:
- стійкого збалансованого економічного зростання;
- високого рівня зайнятості населення та продуктивності праці;
- ефективного використання ресурсів держави;
- поліпшення корпоративних відносин,
- удосконалення методів антикризового управління підприємством;
- підготовку всебічно розвинених управлінських кадрів, економістів, фінансистів, спеціалістів у галузі менеджменту, орієнтованих на діяльність в умовах ринкової економіки України, її входження в міжнародний науковий та освітянський простір.
Сферою наукових інтересів викладачів кафедри управління є широкий спектр проблем управління підприємством, розвитку менеджменту, напрямів ефективності якості підготовки та перепідготовки фахівців у різних галузях знать. Науково-дослідна тема кафедри обумовлена різноманіттям наукових інтересів викладачів кафедри, що надало можливість сформувати і запропонувати основні напрями науково-дослідної теми:
- Інституційний розвиток освіти на засадах лідерства.
- Механізми управління якістю підготовки та перепідготовки фахівців у різних галузях знать.
- Організація управління підприємства в ринковій економіці.
Предмет дослідження
механізми державного управління соціально-економічним розвитком країни, механізми управління економічною та соціальною системою установ та організацій.
Мета дослідження
розробка теоретико-методичних та практичних рекомендацій щодо формування умов для розвитку механізмів прийняття та реалізації управлінських рішень на центральному, регіональному, галузевому рівнях, в різних сферах суспільного життя.
Завдання дослідження
На теоретико-методичному рівні передбачається розвиток теорії управління в різних сферах суспільного життя:
- удосконалення концептуальних положень щодо обґрунтування наукових підходів до управління реформуванням та розвитком підприємств (галузей, регіонів);
- визначення методів та механізмів управлінського впливу на основі лідерських компетенцій;
- розробка нових наукових підходів до розв’язання управлінських і економічних задач за допомогою математичних методів та моделей;
- розробка інноваційних підходів у сфері педагогічної діяльності та підготовки управлінських кадрів.
В межах даної теми виділено два напрями:
1. Соціально-економічні механізми сталого розвитку України: державний, регіональний та місцевий рівні (виконавці: Ільїч Л.М., Поспєлова Т.В., Удовиченко В.П., Акіліна О.В., Марухленко О.В., Штепа О.В., Краус К.М.).
2. Управління професійним розвитком сучасних менеджерів освіти (виконавці: Панченко А.Г., Яковенко І.В., Гладкова В.М., Синицина Н.Г., Тимчик О.А.).
Результати науково-дослідної роботи на теоретичному рівні
в межах першого напряму:
1. Досліджено концептуальні положення щодо вдосконалення механізмів сталого розвитку на центральному, регіональному, галузевому рівнях та рівні підприємств в соціальній та економічній сферах для прийняття та реалізації ефективних управлінських рішень.
2. Сформовано науково-методичні підходи щодо розвитку соціально-економічної політики в умовах сталого розвитку та євроінтеграції: Здійснено:
обґрунтування стандартів КСВ.
«Розвиток освітнього простору білінгвального навчального закладу в умовах трансформаційних змін в освіті і суспільстві» (Навчально-виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів-ліцей» №20).
«Формування культури здорового способу життя учнів в умовах білінгвального навчального закладу» (Навчально-виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів-ліцей» №20).
«Формування навичок ХХІ століття як основа самовизначення та саморелізації особистості» (Гімназія №191 Дніпровського району).
«Організаційно-педагогічні засади забезпечення розвитку особистості в освітньому середовищі з роздільним навчанням хлопців і дівчат у ліцеї-інтернаті №23 «Кадетський корпус».
Проведення 8 науково-практичних конференцій (регіональних та всеукраїнських) та друк матеріалів зазначених конференцій.
Підготовку 65 наукових праць.
Розробку Методичних рекомендацій щодо відбору на заміщення вакантної посади директора комунального комплексного позашкільного навчального закладу, директорів загальноосвітніх навчальних закладів міста; Методичних рекомендації щодо інструменту оцінювання діяльності закладів загальної середньої освіти в умовах реформування української школи.
Створення ЕНК «Економіка праці та СТВ» (Центра Основ управління). Результатом роботи Центра є проєкти студентів: групи Мб-1-17-4.0д В. Захарової, Д. Гришка та Д. Пруднікова «IEYP» (Дослідження проблем молодіжного ринку праці) та студента групи Мм-1-17-1.4д. Макарова Максима «STUD JOB» (Створення ефективної платформи пошуку роботи).
Розроблення освітніх модулів навчальних дисциплін з розвитку громадянських компетентностей та їх впровадження у навчальні плани кафедри при підготовці фахівців у рамках магістерської програми спеціальності «Публічне управління та адміністрування».
Підготовку студентів до конференцій, олімпіад, всеукраїнських конкурсів наукових робіт (85 осіб).
Підготовку навчальних посібників: «Розвиток лідерського потенціалу керівника закладу середньої освіти»; «Психологічні основи підвищення управлінської компетентності керівника закладу середньої освіти»; «Лідерські здібності керівника у сфері освіти: діагностика і розвиток»; «Прийняття управлінського рішення у закладі середньої освіти на засадах лідерства».
3. Запропоновано розвиток і використання ефективних інститутів взаємодії держави і бізнесу у вигляді державно-приватного партнерства.
4. Структуровано і класифіковано проблеми молодіжного безробіття, характеристики і чинники молодіжної зайнятості у м. Києві.
5. Досліджено стан окремих практик децентралізації в соціальній сфері та визначені перешкоди цим процесам.
6. Досліджено європейський досвід міських агломерацій, функціонування місцевих громад та можливість його застосування в Україні, при створенні Київської столичної агломераціі, зокрема щодо моделі громади майбутнього та розбудови SMART-міста.
в межах другого напряму:
7. Досліджено концептуальний підхід до управління професійним розвитком сучасних менеджерів освіти.
8. Досліджено теоретико-методологічні засади соціально-психологічного супроводу управління закладами середньої освіти м. Києва.
9. Розроблено теоретичні акмесинергетичні засади розвитку менеджера освітнього закладу; розроблено та апробовано цілісну акмеологічну модель розвитку особистості менеджера закладу освіти та акмеологічну технологію такого розвитку.
10. Розроблено критерії проведення внутрішнього аудиту в ЗЗСО, зокрема і оцінювання освітнього процесу в закладах з інклюзивним навчанням.
11. Розроблено опитувальник для громади закладу освіти з визначення критеріїв оцінювання діяльності закладу.
12. Підготовлено тренінг для керівників ЗЗСО «Включення закладів освіти в експериментальну роботу-умова розвитку».
Результати науково-дослідної роботи на практичному рівні
в межах першого напряму:
1. Запропоновано внесення змін до законів про місцеві державні адміністрації, місцеве самоврядування та спеціальні закони, що регулюють діяльність кожної із сфер – медицини, освіти, соціальних послуг (впроваджено під час розробки законопроектів Яковенком І.В. в Комітетах з питань охорони здоров’я; соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення).
2. Розроблено концептуальні засади щодо підтримки молодіжної зайнятості, які презентовано на форумі «Молодь та децентралізація влади в Україні».
3. Проведено Конкурс науково-практичних студентських проєктів, чотири напрями (номінації): проєкт розвитку бізнесу, проєкт розвитку факультету, ефективний соціальний проєкт.
4. Проведено конкурс інноваційних проектів «Бої стартапів: інновації та управління ними», де представлено індивідуальні та колективні стартап-проєкти.
в межах другого напряму:
5. У співробітництві із Департаментом освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) впроваджено процедуру проведення відбору на заміщення вакантної посади директора комунального комплексного позашкільного навчального закладу «Київський міський будинок учителя» та директора загальноосвітнього навчального закладу міста Києва.
6. Розроблено акмеологічний тренінг, який використовується у процесі опанування магістрами спеціальності «Управління навчальним закладом» навчального предмету «Кадровий менеджмент».
7. Впроваджені тренінги: «Планування діяльності ЗДО/ЗЗСО/ЗПО» (проведено у 7 районних управліннях освіти м. Києва); «Оцінювання і самооцінювання діяльності закладу освіти» (впроваджено на ОПП «Управління навчальним закладом»).
8. Запровадження експериментальної роботи в діяльність закладів освіти:
Результати досліджень викладачів кафедри управління оприлюднені на парламентських слуханнях на тему: «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки» (10 квітня 2019 року); комітетських слуханнях «Молодіжне житлове кредитування – вклад в майбутнє європейської України», які відбулися у Верховній Раді України (18 квітня 2019 року); засіданні круглого столу «Стан функціонування Пенсійного фонду України» в Комітеті з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення (16 травня 2019 року), а також на міжнародних і всеукраїнських конференціях, регіональних науково-методичних семінарах. Кількість доповідей на конференціях і семінарах всеукраїнського і міжнародного рівнів склала понад 60.
Наукові розробки кафедри використовуються для підготовки навчально-методичної літератури за фахом, методичних рекомендацій для проведення практичних робіт, організації і проведення тестового контролю, під час виконання студентами індивідуальних завдань та наукових студентських досліджень.
Професорсько-викладацький склад кафедри здійснює рецензування рукописів науково-практичних, навчально-методичних посібників, підручників, наукових статей, підготовку відгуків на автореферати дисертацій на здобуття наукових ступенів докторів і кандидатів наук, опонування дисертаційних досліджень.
На кафедрі організована науково-дослідна робота зі студентами: здійснюється індивідуальна науково-дослідна діяльність студентів; підготовка доповідей та повідомлень на конференціях, семінарах, круглих столах, підготовка наукових публікацій у фахових виданнях України. На кафедрі діє науковий гурток «Школа управлінця».
Науково-дослідна та творча діяльність науково-педагогічних працівників випускової кафедри представлена у Додатку. (ПОСИЛАННЯ https://fitu.kubg.edu.ua/images/stories/Departments/ku/2_Додаток.pdf)
ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ З РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВОЇ ТЕМИ У 2019 РОЦІ
ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ З РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВОЇ ТЕМИ 2020
ЗАКЛЮЧНИЙ ЗВІТ ПРО РЕАЛІЗАЦІЮ НДР КАФЕДРИ ЗА 2016-2021 РР. (презентація)
ЗАКЛЮЧНИЙ ЗВІТ ПРО РЕАЛІЗАЦІЮ НДР КАФЕДРИ ЗА 2016-2021 РР. (розширений)
Результати досліджень наукової теми кафедри управління
“Удосконалення механізмів управління в економічній та соціальній сферах міста Києва” використано при:
1. Розробці Програми економічного і соціального розвитку м. Новгород-Волинського Житомирської області на 2020-2021 рр., розробці пропозицій до Плану розвитку професійно-технічної освіти області.
2. Складанні Плану розвитку ЗЗСО Івано-Франківської області та у діяльності Департаменту праці та соціальної політики Івано-Франківської ОДА.
3. Київською обласною адміністрацією при розробці законодавчих та нормативно-правових актів
4. Розробці Стратегії розвитку Київської області на 2021-2027 роки.
5. Розробці пропозицій до Програми економічного і соціального розвитку м. Києва на 2020 рік.
6. У діяльності департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).
7. В законопроектній роботі Київського регіонального відділення Асоціації міст України.
8. Підготовці нарад та круглих столів із залучення представників місцевого самоврядування.
9. Асоціацією керівників шкіл України для проведення семінарів-практикумів та тренінгів для керівників ЗЗСО.
10. У діяльність Управління державної служби якості Івано-Франківської області.
Результати роботи кафедри доповідалися на Всеукраїнських та міжнародних науково-практичних конференціях та конгресах. Серед країн, де були оприлюднені результати досліджень: США, Канада, Індія, Іспанія, Велика Британія, Чехія, Словенія, Польща, Велика Британія, Швейцарія, Чорногорія.
Авторським колективом кафедри управління підготовано та передано на друк колективну монографію “Соціально-економічний розвиток міст в умовах децентралізації”, підручник “Економіка праці та соціально-трудові відносини”.
Апробація результатів наукової теми кафедри управління у виданнях, що входять до науково-метричних баз SCOPUS та WOS
Ільїч Л.М. (2020). Economic assessment of the relationship between housing and communal infrastructure development factors and population quality of life in Ukraine. Montenegrin Journal of Economics, Vol. 16, Issue 3, pp. 93-108 (SCOPUS) http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31738/
Ільїч Л.М. (2020). Modeling of employment structural transformations. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики, 1(32). pp. 251-259. (Web of Science) http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31316/
Штепа О.В. (2019). Economic-Mathematical Model for Assessing the Sensitivity of International Innovation and Investment Projects. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8(12), pp. 140–145 (Web of Sciences, SCOPUS) https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85073748817&origin=resultslist
Штепа О.В. (2020). Risk management system development at an industrial enterprise. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology, Vol. 11, Issue 4, 1 April 2020, pp. 439-451 (SCOPUS) https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85084968987&origin=resultslist
Kraus К.M. (2020). New quality of financial institutions and business management. Baltic Journal of Economic Studies, Vol. 6, no. 1. 2020. pp. 59–66. (Web of Science) https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-1-59-66 http://www.baltijapublishing.lv/index.php/issue/article/view/766.
Kraus К.M. (2020). Management of production processes in the construction of logistics complexes. Proceedings of the 2nd International Conference on Building Innovations “Lecture Notes in Civil Engineering”, ICBI 2019. Switzerland, Cham: Springer, Vol. 73. Chapter 54. pp. 49–55. (Web of Science) https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-42939-3_54
Краус К.М. (2020). Цифровий кубічний простір як нова економічна доповнена реальність. Science and Innovation, Vol. 16, Issue 3, pp. 92-105 (Web of Science, SCOPUS) https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85092762659&origin=resultslist
Kraus К.M. (2019). The features of entrepreneurial interactions in the agricultural sector in terms of institutional transformations. Baltic Journal of Economic Studies, vol. 5, no. 4. pp. 171–181. (Web of Science) https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-4-171-181 http://www.baltijapublishing.lv/index.php/issue/article/view/720
Kraus K. (2019). University innovative hubs as points of growth of industrial parks of Ukraine. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики, 4 (31). pp. 448–456. (Web of Science) https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i31.190996 http://fkd.org.ua/article/view/190996/191842
Акіліна О.В. (2019). Sustainable Development of Regions: Creation of A Future Settlement by Means of Unification of Territorial Communities and Implementation of Innovative Initiatives by Agents of Change. Proceedings of the 34th International-Business-Information-Management-Association (IBIMA) Conference. Madrid, SPAIN. pp. 4166-4178 (Web of Science) http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31813/
Акіліна О.В. (2019). Institutialization Features of the Financial Sector of the Economy. Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference, IBIMA 2019: Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020. pp. 1759-1766. (Web of Science, SCOPUS) http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/28404/
Акіліна О.В. (2019). Accumulation and fulfilment of the human capital potential in order to strengthen the economic security. Journal of Security and Sustainability Issues, 8 (4). pp. 801-813. (SCOPUS) https://jssidoi.org/jssi/papers/papers/view/381
Panchenko A. (2019). Strategic management of intellectual capital of the enterprise in the framework of informatization of the economy. Academy of Strategic Management Journal, 1 (18). pp. 1-9. (SCOPUS) https://www.abacademies.org/journals/academy-of-strategic-management-journal-home.html
Aleinikova, O., Kravchenko, S., Нurochkina, V., Zvonar, V., Brechko, O., & Buryk, Z. (2020). Project management technologies in public administration. Journal of Management Information and Decision Sciences, 23(5), 564-576. (SCOPUS)
https://www.abacademies.org/articles/Project-Management-Technologies-in-Public-Administration-1532-5806-23-5-222.pdf